وبسایت هیئت غریب مدینه دهدشت

مذهبی،فرهنگی،اعتقادی

وبسایت هیئت غریب مدینه دهدشت

مذهبی،فرهنگی،اعتقادی

وبسایت هیئت غریب مدینه دهدشت

اعتقادی،سیاسی،علمی،روانشناسی،

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

ارتباط گیری با جوانان

دوشنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹ ب.ظ

بسم تعالی


ایجاد رابطه  با نوجوانان و جوانان




دو مقدمه :


1.  نداشتن ذهنیت منفی نسبت به نوجوانان و جوانان :

 این کار باعث میشود تا شخص بتواند به جوانان اعتماد کند و با آنان رابطه صمیمی تری برقرار کند و باهاشون راحت تر باشد و بتواند با آنان بیشتر کار کند. لذا می گوییم اگر شخصی میخواهد با نوجوانان و یا جوانان کار علمی یا فرهنگی انجام دهد باید نسبت به آنان ذهنیت مثبت داشته باشد چرا که اگر ذهنیت منفی داشت دیگر نمی تواند مسئولیتی به آنان بدهد به خاطر اینکه آن  جوان در ذهنش به صورت منفی تلقی شده است و اعتمادی به او ندارد که بخواهد به او کار بدهد در نتیجه ذهنیت منفی داشتن باعث خراب شدن برنامه ها و کارها و در آخر خراب شدن خود اصل ارتباط می شود.


2. احساس مسئولیت نسبت به نوجوانان و جوانان :

شخصی که قصد ارتباط برقرار کردن و کار کردن با نوجوانان و جوانان را دارد حتماً باید این ارتباطش از سر دلسوزی برای آنها باشد زیرا اگر ارتباط از سر دلسوزی باشد،  شخص خواهان رشد و ترقی هرچه بیشتر نوجوان و جوان است لذا می گوییم بهتر است که این ارتباط از سر دلسوزی برای آنها باشد چراکه اگر این گونه نباشد یعنی ارتباط از سر دلسوزی نباشد شاید باعث به وجود آمدن ضررهای جبران ناپذیری در جوان شود.


http://gharib-madineh-dehdasht.blog.ir/     📌

مهارت های ارتباط گیری : 

قسمت اول

1. ایجاد رابطه کلامی و بدنی :

  مثلاً وقتی شخصی می خواهد با جوان رابطه ایجاد کند بهتر است که با دست سلام کند و در کنارش نیز از زبان بهره ببرد  و یا میشود به طور مثال گفت : شخصی که قصد ارتباط ایجاد کردن دارد بهتر است هنگام سلام کردن با نشاط و سرحال سلام کند چون این کار باعث می شود  او بیشتر از زبان بدن بهره ببرند. از دیگر موارد ارتباط گیری کلامی مثلاً می توان این را گفت که در هنگام ارتباط گیری با جوان بهتر است شخص از خطاب فردی استفاده بکند تا خطاب جمعی اگر چه خطاب جمعی برای احترام گذاشتن به مخاطب بهتر است؛ مثلا هنگام ارتباط با جوان بگوید :(تو چطوری؟؟) و از خطاب‌های جمعی کمتر استفاده کند.


2. سرزنش نکردن جوان :

 قاعدتاً وقتی ما با کسی  ارتباط برقرار می کنیم ،  می بینیم که در بین ما دو نفر یک سری اشتراکات و یک سری افتراقات یا همان موارد اختلافی وجود دارد، حالا یا من نوعی در این مورد  که با هم اختلاف داریم، اشتباه می‌کنم یا او،  لذا ما در اینجا توصیه مان این است که کاری با موارد اختلافی نداشته باشیم و تا جایی که امکان دارد از مواردی که با هم مشترک هستیم استفاده کنیم.حتی  اگر مطمئن هستیم که اشتباه می کند و مدرک هم داریم باز می گوییم بهترین کار این است که او را به خاطر اشتباهش سرزنش نکنیم و از چیزهای غلط برای ارتباط گیری شروع نکنیم چراکه  جوانان غرور دارند و این غرور جوان گاهی اوقات مانع از پذیرش حقیقت می شود و البته  این مسئله درباره همه جوانان صحت ندارد و گاه بعضی ها قبول می کنند ولی بهتر این است که دست بر روی مشترکات بگذاریم و با اینها جلو برویم تا بعداً با مشکلی مواجه نشویم. لازم به ذکر است  که سیره ائمه (علیهم سلام ) نیز همین بوده است و آنها هنگام ارتباط گیری از موارد مشترک استفاده می کردند که مصادیق و موارد این سخن در تواریخ بصورت کثیر و زیاد قابل مشاهده و در دسترس همگان هست.

3. یافتن نقاط  مثبت او و تشویقش :

هر آدمی در زندگی اش یک  نقطه مثبتی وجود دارد، شخصی که قرار است با او ارتباط برقرار کنیم ، باید ببینیم نقطه مثبت در زندگی اش چیست؟ وقتی که ما نقطه مثبت زندگی اش را پیدا کردیم باید بر همان نقطه مثبت تاکید کنیم و نسبت به انجام آن نقطه مثبت او را تشویق کنیم ؛ مثلاً وقتی یک جوانی را می بینیم که فوتبالش خوب است و در حد متوسط بازی می‌کند و استعدادی در این ورزش دارد باید او را تشویق کنیم تا بیشتر به این ورزش بپردازد یا اگر می‌بینیم آن جوان علاقه به نقاشی دارد باید او را تشویق کنیم تا بیشتر رشد کند و به سطح بالاتری بیاید و از لوازم این کار یعنی تشویق کردن این است که شخص مذکور از سر دلسوزی ارتباط برقرار کرده باشد.


4. ایجاد رابطه عاطفی :

راههای ایجاد رابطه عاطفی با جوان بسیار زیاد است و ما اینجا چند نمونه مثال می گوییم ؛

_در هنگام ایام عزاداری اهل بیت (سلام الله علیهم) و یا دیگر مناسبت ها به وسیله ی پیامک فرستادن و تبریک و تسلیت گفتن مناسبت به او.

_اگر مریض شد، بهتر است که حضوری به عیادت او رفت زیرا باعث ایجاد صمیمیت بیشتر می شود.

_هنگامی که با او راه می روید بهتر است که دست بر روی شانه اش بگذارید.

_و ...  .


5. شوخی کردن با او :

البته لازم به ذکر است که منظور از شوخی کردن با جوان این نیست که شخص خودش را سبک کند بلکه اگر می‌گوییم با او شوخی بکند منظور این است که  در هنگام شوخی با او ، سنگینی و وقار خویش را نیز حفظ کند تا منجر به این نشود که بعداً انگشت نمای جمع باشد و او را به عنوان دلقک جمع بشناسند. شوخی اثرات مثبت و منفی زیادی دارد لذا توصیه می کنیم هرگز با جوان شوخی منشوری یا شوخی که بار منفی دارد،نکنید زیرا جوان و یا بهتر است بگوییم ذهن  انسان معمولا از  شوخی ها ، کلمات منفی آن را در ذهن نگه میدارد و به عبارت دیگر ذهن انسان و یا جوان از آن شوخی برداشت منفی کرده و این مسئله برای همیشه در ذهنش ثابت می ماند و او را نسبت به شما بدبین می کند. به همین خاطر توصیه ما به دوستانی که با جوانان رابطه دارند این است که اگر قصد شوخی دارند با آنان شوخی  منشوری نکنند.



http://gharib-madineh-dehdasht.blog.ir/  📌

مهدی آرام بن
دوشنبه 1396/11/9


ادامه دارد...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی